ul. Tuwima 1 31-581 Kraków biuro@teczacpt.pl Zadzwoń do nas pod numer: 662-225-535

Inteligencja emocjonalna i jej kompetencje

W najbliższych tygodniach, na naszym blogu zaprezentujemy wam cykl wpisów poświęconych inteligencji emocjonalnej (EQ). Wraz z Danielem Golemanem – jednym z najsłynniejszych i czołowych badaczy tego aspektu ludzkiej osobowości i psychiki, przybliżymy wam, czym jest inteligencja emocjonalna oraz jej kompetencje.

team-386673_1280

Inteligencja emocjonalna (EQ) to miernik podobny do słynnego IQ – ilorazu inteligencji. Różnica polega jednak na tym, że EQ określa jaka jest nasza potencjalna zdolność uczenia się praktycznych umiejętności. Według Golemana w skład inteligencji emocjonalnej wchodzi 5 następujących składników: samoświadomość, motywacja, kierowanie samym sobą, empatia oraz dobre układanie stosunków z innymi osobami.

Kompetencja emocjonalna to wymierna umiejętność, która wywodzi się z ww. inteligencji emocjonalnej. Goleman wyróżnił 25 takich cech, które wchodzą w skład kompetencji osobistych i społecznych.

Każdy z nas rodzi się inny, także pod względem charakteru i bezpośrednio z nim związanej inteligencji emocjonalnej. Oznacza to, że każdy człowiek ma różne predyspozycje w dalszym rozwoju określonych kompetencji emocjonalnych. Niektórzy, to urodzeni przywódcy, inni mają wysoką intuicję emocjonalną, a jeszcze inni: doskonale pracują w zespole. Należy jednak pamiętać, że umiejętności te można rozwijać. Nasza praca nad określonymi kompetencjami może sprawić, że mimo wrodzonej wstydliwości, staniemy się pewni siebie lub nauczymy się, jak szybciej przystosować się do nagłych zmian i nowości. Ostatecznie, kompetencje emocjonalne są bowiem sumą naszego EQ, charakteru i pracy nad nimi.

O tym, jak dzielimy kompetencje emocjonalne i co one nam dają, dowiecie się już wkrótce!

Facebook